Jdi na obsah Jdi na menu
 


test

Opět je tu test Octávie, tentokrát se základním motorem i výbavou. V minulých číslech jste si již určitě přečetli, co se na Octavii povedlo a co ne (viz test Octavie 1,8 20V nebo 1,9 TDi/81 kW). S potěšením jsme i u této Octavie konstatovali, že výborný podvozek, kvalitní brzdy, dobré dílenské zpracování či obrovský zavazadlový prostor (528 l) zůstaly nezměněny. Naopak nové majitele Octávie asi nepotěší menší podélný prostor ve voze, velmi tlusté přední sloupky bránící výhledu šikmo vpřed či designově nepříliš povedená přístrojová deska. Na obranu konstruktérů Octavie nutno říct, že ani nový VW Golf se stejným podvozkem (rozvor 2512 mm), nemá v podélném směru interiér lépe vyřešen, zato A sloupek je podstatně tenší. Také přístrojová deska je u nového Golfu pohlednější.

Námi testovaný kus byl v prakticky základní výbavě. Tomu také odpovídala cena, která lehce přesahovala 375.000 Kč.

Motor je osvědčený (dobré slovo pro starší konstrukci ;-) čtyřválec s dvouventilovou technikou a litinovým blokem. Z objemu 1598 cm3 dává výkon 55 kW při pouhých 4600 otáčkách (obvyklé spíše pro diesely) a točivý moment 135 Nm při 3200 ot/min. Na tento motor navazuje klasická pětistupňová převodovka, která je však zpřevodována poměrně do těžka. Zde je důkaz: Například při stokilometrové rychlosti jsou při zařazeném pátém rychlostním stupni otáčky motoru 1,6 - 2750, kdežto u podstatně silnějšího motoru 1,8/92 kW jsou otáčky 3000! Toto řešení má samozřejmě své klady i zápory. Mezi klady lze počítat nižší hluk a spotřebu díky nižším otáčkám, nadruhou stranu toto zpřevodování degraduje již takto nepříliš výkonný motor do role lenocha. Spotřeba při testu byla cca 8,5 l/100 km, což lze považovat za průměr. Každému, kdo má zájem o Octavii s tímto motorem bych doporučil zkušební jízdu u dealera, jelikož má dobrý tah odspodu, ale ve vyšších otáčkách subjektivně postrádá výkon, což je dáno asi právě zpřevodováním. Otázkou je, zda by vám takováto charakteristika motoru vyhovovala. Asi právě proto dává Škodovka zájemcům na výběr ze dvou šestnáctistovek, přičemž ta druhá má výkon zvýšený na 74 kW při 5600 otáčkách a točivý moment 145 při 3800 ot/min. O lepší dýchání motoru se v tomto případě stará sací potrubí s proměnnou délkou sání.

Co říci na závěr. Základní šestnáctistovka v Octavii rozhodně není sprinterem, který dokáže v krátké době podat maximální výkon, ale spíše maratónec, který vydává energie méně, ale o to vytrvaleji.